Tilbage

Aarhus Privatklinik for Holistisk Medicin

C-vitamin og kræft

En dansk undersøgelse, sponsoreret af Kræftens Bekæmpelse, og offentliggjort i den hollandske tidsskrift Cancer, Causes, Control 14:695-704 (2003), blev udgivet til det danske TV- og pressemedie den 22. december 2003 med den sensationsprægede nyhedsoverskrift: ”...fremkomsten af brystkræft hos kvinder i overgangsalderen stiger med tiltagende indtagelse af C-vitamin. Til trods for den melodramatiske måde at meddelelsen blev udgivet, viser en forsigtig nærlæsning af undersøgelsens egne data, at fortolkningen er i bund og grund usandfærdig og videnskabelig uholdbar.

Det ses i alt tydelighed med et af resultaterne fra undersøgelsen, som pressemeddelsen var forsigtige ikke til at omtale. De fik det åbentbart absurde resultat, at den omtalte risiko for brystkræft er fordoblet (2,06), når C-vitamin indtages gennem frugt og grønsager i diæten, mens risikoen er lidt større end statistiske ubetydelighed (1,00), når det indtages som tilskud (1,06).

Fra et biologisk perspektiv er dette nonsens. Kroppen ikke skelner mellem diæt-C-vitamin og tilskuds-C-vitamin. Biologisk set er det den samme substance. Hvis C-vitamin virkelig generelt var kræftfremkaldende, som de danske forskere forbløffende vil have os til at tro, så vil det synes mere følgerigtig ud fra deres påstand, at fraråde for stor indtagelse af vitaminet gennem frugt og grønsager.

Når et hold af videnskabsfolk får et resultat, som afviger så stærkt fra tidligere forskning om et emne, ikke at tale om sund fornuft, kunne man forestille sig, at forskningsgruppen ville stille alvorligt spørgsmålstegn ved designet af deres eksperiment eller den måde de fik deres tal. Dette var absolut ikke tilfældet med Kræftens Bekæmpelses seniorforsker Anne Tjønnelund, som var ikke tilbageholdende, men hellere bombastisk i udtalelser til pressen om sin banebrydende undersøgelse: ”....Undersøgelsen er den første af sin art, der viser, at kvinder efter overgangsalderen har øget risiko for at få brystkræft, hvis de indtager store doser af C-vitaminer fra kosten eller i form af kosttilskud og naturlægemidler.”

Videnskabeligt set kan hendes undersøgelse ikke holde til at underbygge en sådan fortolkning. At tillægge C-vitamin en kausalitetseffekt for brystkræft ud fra marginalt forhøjede værdier af C-vitamin indtaget per dag, og beregnet ud fra spørgeskemaer udfyldte af ikke-overvåget forsøgspersoner før observationsperioden begyndte, er ikke kun ugyldig ud fra almindelige spilleregler af videnskabelig forskning, men det understreger samtidigt hvor virkelighedsfjern meget af den akademiske, medicin-orienteret forskningsindustri er blevet. En vigtig organisation som Kræftens Bekæmpelse burde have tænkt sig om, inden de udsendte så alvorlig en fejlinformation som en julegave til den danske befolkning, fordi der er massive og voksende dokumentation for, at højdosis C-vitamin (2-100 gram) er et af de vigtigste midler vi har i kampen mod kræft.

Forskningsresultater gennem de sidste 40 år har påvist at C-vitamin:
• forebygger mange former for kræft
• hæmmer tumorvækst i dyreforsøg
• forbedrer effekten ved mange former for kemoterapi
• er cytotoksisk for kræftceller i tilstrækkelige høje koncentrationer
• er praktisk talt uden bivirkninger ved selv de højeste intravenøse koncentrationer
• styrker immunresponsen (dræbercelle aktivering, lymfocytdannelse)
• er det eneste næringsstof som gentagne gange har påvist at øge den forventede levealder, når taget i doser der overstiger det anbefalede daglige behov (100 mg).

Hvad har undersøgelsen målt?
Det danske studie var en tilfælde-kontrol undersøgelse, hvor 24.697 kvinder i overgangsalderen blev observeret over 4,7 år med henblik på at analysere forholdet mellem vitaminindtagelse (A, C, E) og udvikling af brystkræft. Hver gang der var en person i databasen som udviklede brystkræft, blev der udvalgt en kontrolperson af den samme alder. I alt blev der registreret 418 tilfælde af brystkræft i forhold til 394 kontrolpersoner. Årsagen til at der var færre kontrolpersoner var, at kontrolpersonerne ikke altid tog tilskud. Derfor forskningsholdet blev nødt til at bruge den samme kontrolperson for flere af de brystkræftramte.

For resultaterne fra en videnskabelig undersøgelse at bevise årsagsforhold, er det normalt et af kriterierne, at der er to tydelige adskilte grupper, som ligner hinanden på alle vigtige måder undtagen eksponering for den påståede skadelige effekt. Den ene gruppe er udsat og den anden er ikke. Dette kaldes randomisering. I denne undersøgelse er denne betingelse ikke opfyldt. Både brystkræftramte og kontrolpersoner er udsat for C-vitamin indtagelse gennem kost og kosttilskud.

Det er en af grundene at tilfælde-kontrol undersøgelser er kendt for at være ekstremt sårbare for fejlkilder; det vil sige, afgørende faktorer som påvirker resultatet. Man kan justerer for fejlkilder som er kendte, men man kan ikke justere for dem som er ukendt. Ifølge eksperter inden for statistik, må den relative risiko med tilfælde-kontrol studier være mindst større end 3 inden man kan påstå at have kompenseret for skjulte fejlkilder.

I den danske undersøgelse er den relative risiko 2,06 per 100 mg for diæt-C-vitamin; 1,06, hvis C-vitamin indtages som tilskud; og 1.10 med de to samlet beregnet. Tilliden til forholdet mellem udsættelsen (C-vitamin) og det negative udfald (brystkræft) er derfor svag. Hvis den relative risiko havde ligget på 1,0 , ville brystkræft ikke være mere eller mindre sandsynlig med eller uden den påståede skadelige årsag. Der er derfor tale om så marginalt små statistiske målinger, at det ikke ville have taget meget at få et helt forskellig resultat.

Giver undersøgelsens fortolkning biologisk mening?
Forskningsresultatet er betydningsløst ud fra kendte biologiske mekanismer men fremhæves som værende vigtig og ”...den første af sin art”. I virkeligheden, repræsenterer fortolkningen af resultatet et misbrug af statistik.

Forestil, for eksempel, at kvinder prædisponeret til brystkræft på grund af genetisk sårbarhed, tobaksrygning, pesticider i kost og drikkevand samt andre former for kemisk forurening og fri radikal stress (bare til at nævne nogle fejlkilder ikke beregnet i studiet), begynder at includere mere frugt og grønsager i deres kost samt C-vitamin som tilskud. Senere hen udvikler de kræft alligevel.

Seniorforsker Anne Tjønnelund ville argumentere, at øget indtagelse af C-vitamin har øget riskoen for brystkræft. En mere forståelig forklaring ville være, at den relative risiko for brystkræft er steget med tiltagende indtagelse af giftige sprøjtemidler. C-vitamin-holdige frugter og grønsager kan være meget forurenede afhængig af hvor de dyrkes. Iøvrigt, er sprøjtemidler fyldt med østrogenlignende kemikalier, som er kendt at forårsage kræft, specielt i den kvindelige bryst, hvor diverse giftstoffer ophobes i fedtceller der findes tæt ved de mælkeproducerende celler.

Det er langt mere sandsynligt og logisk ud fra den biologiske viden vi har i dag, at C-vitamin har hjulpet de brystkræftramte til at forebygge og bekæmpe sygdommen. C-vitamin er kendt for at stimulere immunsystemet, afgifte kræftfremkaldende kemikalier samt beskytte vores DNA fra mutationsskader. Både kemo- og stråleterapi forårsager kræft. Højdosis C-vitamin beskytter patienten mod disse bivirkninger og samtidig forbedre deres cytotoksisk effekt. Det vil undertegnede glædeligt dokumentere for interesserede kolleger.

Hvad er konklusionen?
Det sande forhold mellem C-vitamin og kræft er blevet vendt på hoved. Ledelsen for Kræftens Bekæmpelse har valgt at ignorere en umådelig stor samling af forskningsresultater, som påviser højdosis C-vitamins betydning som livsforlængende, kræftcelledræbende, immunstyrkende kræftmiddel. Deres pressemeddelse er ikke kun misinformation af værste slags, men er potentielt til skade for et utal af danske kvinder, som måtte tage undersøgelsens resultater alvorligt og undgå indtagelse af C-vitamin.

Man kan kun håbe på, at Kræftens Bekæmpelse får nogle nye folk i huset, som er mere modtagelig for den enorme information, der blandt andet findes på internettet og i den holistiske videnskabs fremgang over de sidste årtier. For en mere sandfærdig information end den der i øjeblikket findes på Kræftens Bekæmpelses webside, tilrådes interesserede individer, at undersøge forholdet mellem C-vitamin og kræft på følgende websider:

http://www.vitamincfoundation.org/
http://www.orthomed.com/
http://www.garynull.com/documents/vitaminc.htm
http://www.cforyourself.com/Conditions/Cancer/cancer.html#CancerProject
 
Læge, Bruce Phillip Kyle Stavtrup, 2. Feb 2004


Tilbage